søndag 12. desember 2010

kloke ord


Til ettertanke…

 

På dager der man har fri og kan slappe av, er det mange ting man tenker på.

En ting jeg ikke liker, er baksnakking og mobbing. Tidligere har jeg ikke alltid sagt fra når noen snakker stygt om andre, fordi jeg har vært pysete og redd for at de da skal bli sure. Men nå har jeg begynt å si meningen min. Jeg vil heller la være å ha som venn de som driver med slikt, enn å tie og ha vondt inni meg på andres vegne. Det verste jeg vet er når noen snakker vondt om andre… 

Det er forskjell på å snakke nedsettende og stygt om noen, og å kommentere andres handlinger til de det gjelder.

Mobbing- for det er mobbing når man er stygg mot andre, er noe voksne burde holde seg for god til å drive med. Hvordan skal vi klare å lære barna våre at mobbing ikke er ok, når vi selv mobber? Det er kanskje det største problemet i dagens samfunn, at mange voksne ikke tenker over at de selv mobber. Da lærer de barna ubevisst at det er ok å holde på slik.

Jeg liker ikke å snakke nedsettende om andre, og heller ikke høre på. Da trekker jeg meg heller ut av samtalen. Og hvorfor skal noen på ”død og liv” snakke vondt om andre når de ikke er til stede, og kanskje de andre ikke vet hvem vedkommende er engang? Det er trist rett og slett..

Jeg har tenkt mye på dette de siste dagene, fordi jeg vet og har sett hvor vondt dette er for de som usettes for nedlatende og stygge ord. De som blir mobbet sitter igjen med en dårlig selvfølelse og lurer på hva galt de har gjort. Sårende ord har mye sterkere effekt enn mange tror.

Ta heller vare på hverandre og gi oppmuntring når noen trenger det. Ikke alle har et like godt liv, og noen trenger mer ros og støtte enn andre. Da er det spesielt viktig å støtte de og ikke tråkke de ned.

Vennskap er noe man bør ta godt vare på, og om en blir uenig en og annen gang, klarer man som regel å rette opp i det. For gode venner finner tilbake til hverandre igjen om de har vært uenige. Det er viktig å snakke om det som plager en, i stedet for å ”slenge med leppen”.

En veldig bra artikkel om mobbing finner dere her, den anbefaler jeg alle å lese: http://www.oslosurf.com/innhold/00000041.shtml

Selv om jeg vet hvor lett det er å bli dratt med, eller hvor lett det er for mobberen å dra med andre, er det skremmende å tenke på hvor lite som skal til.

Dette var dagens ”visdomsord”. Desember er en måned som skal være fylt med glede, ikke tårer og vonde følelser. Ta vare på hverandre og plei vennskapene godt. Ingen ting er viktigere enn å være der for andre. 

Nå skal jeg nyte en rolig kveld, og tenne 3 lyset i adventsstaken. Håper alle har en fin søndag! 

3 kommentarer:

  1. Endeleg har eg funne bloggen din igjen. Koseleg å treffe deg i går. Du har skreve eit innlegg som sikkert treff oss alle. Ingen er feilfrie, men det går ann å tilgi kvarandre i staden for å mobbe andre. Set strek over problema og start med tomme kort. Det er ikkje enkelt å bo i små bygder. Da er det viktig å halde saman. Barne treng kvarandre, det gjer også vi som er voksne mennesker. Fin, fin blog Hanne-Marthe. Klem Laila

    SvarSlett
  2. Helt enig! Kom over innlegget ditt via en annen blogg, og nå er det jo lenge siden du skrev dette... Tenker stadig på dette temaet, og synes det er kjempeviktig! Især når man skal være forbilder for barn.

    SvarSlett