søndag 14. november 2010

90 år

Idag har vi vært på babybesøk til et vennepar. De fikk en nydelig gutt, Nicholas. Han var utrolig fin i huden, og en perfekt liten sjarmør=) Sov seg gjennom nesten hele besøket, rolig og avslappet. 

Etterpå var vi i 90-årsdag til min morfar. Han blir 90 år i morgen, men vi samlet alle i slekten idag siden mange jobber i morgen.
Kjempekoselig å møtes store og små, og ikke minst feire den spreke jubilanten!
Han er ikke en skrøplig gammel mann som bor på gamlehjem. Han har en laaang trapp opp til inngangsdøren, og denne må han gå ned for å vaske klær. For morfar har nemlig vaskekjeller i kjelleren på huset, og for å komme dit må han gå ut av huset, ned trappen og inn kjellerdøren. DET er ikke bare bare på 90 år gamle ben med en klesdunk i hendene.
Han er litt sliten i knærne, men "hvem er ikke det når de er 90" sier han så kjekt selv=)
Morfar er heller ikke glad i kjøpebrød, så han baker heller brødene sine selv;) Han bor på gard, og selv om den ikke drives lenger, slår han markene sine hvert år. Ikke like ivrig i år som tidligere, men det er vel naturlig? Han klatrer opp i eple/plommetrær og sanker inn høstens fangst, og lager like gjerne en eplekake.
Er det rart jeg er stolt av denne bestefaren?? 
Å bo i et over 100 år gammelt hus der en må fyre hele året og det ikke er tilrettelagt for skrøpelige ben er heller ikke spøk. Men morfar satte inn dusjkabinett helt selv, og la laminat på kjøkkengulvet(selv om det da hører med til historien at han ikke heeelt skjønte hvordan de skulle henge sammen, og spikret de til slutt).
Morfar er en kløpper på data og internett, digger å ta bilder- og skrive de ut. Han er dikter og musiker, og har skrevet mange diktsamlinger opp gjennom årene. "peregrinos" kalte han seg da;) 
Det var dagens skryteinnlegg av min morfar, som jeg håper runder 100 år også;) 


"Tante Nina", søsteren til mormor.

Mamma, tante Ragnhild og morfar, som ble 90 år!!! 
Minste tantebarnet(foreløpig) som var i storform i selskapet:) blir storesøster om noen dager(fortest mulig håper vi;) ). Kjolen hun har på seg har tante Linda(min søster) sydd;) 

2 kommentarer:

  1. Det er så koselig å lese innleggene dine:)Høres ut som litt av en kar,han morfaren din:)
    Jeg har ingen av besteforeldrene mine lenger,og det synes jeg er trist. Men det er jo ikke noe å gjøre med det.
    Heldigvis har mannen min sin mormor enda,og hun er nok litt lik din morfar (selv om hun ikke har lagt laminat eller satt inn dusjkabinett;)) Hun baker sitt eget brød og er særdeles oppegående. Og ungene er helt forelsket i henne♥
    Godt at vi har henne,ja:)

    Sånn ellers er jeg godt i gang med julegavene og det er jeg svært fornøyd med:)

    SvarSlett
  2. Så utrolig flott navn på babyen du var å besøkte, hihi;)

    Gratulerer med 90 år til morfaren din, klart man må tillate seg litt svikt i knærne når man har blitt så gammel. Morsom historie med laminaten, hehe! Tror de gamle har levd gode liv her på øya, bestemor ble nesten 92 og "onkel" Thomas har jeg mista tellinga på, men er over 90.
    "Tante Nina" ser jo likedan ut som sist jeg så henne (15 år siden?)!

    SvarSlett